miércoles, 11 de enero de 2012

COMPETÈNCIES DIGITALS:

Competències digitals especifiques dels educadors/es en relació a la tecnologia:

Actualment la societat, en concret els nens i nenes cada vegada més van adquirint competències relacionades amb l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, és a dir les TIC. Competències programades en diverses etapes educatives, quedant recollida al Currículum de l’educació infantil, l’educació primària, l’educació secundària obligatòria i de Batxillerat. El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital (i el seu desconeixement dóna lloc a l'analfabetisme digital).

En aquest cas, a la Universitat, la competència digital facilita diverses formes en el procés d’ensenyament i d’aprenentatge.
Aquestes competències les adquirim mitjançant les diferents etapes educatives, i el seu procés d’adquisició s’anomena alfabetització digital

Gràcies a les TIC, els alumnes, poden gestionar millor la informació i comunicar-se amb els educadors/es i amb altres estudiants per tal de poder aprendre, treballar en grup...etc
Si parlem des de la visió dels educadors i educadores, les TIC és una eina que es considera útil i cada vegada més necessària per aquesta professió.

Del mestre....
Aquestes competències digitals genera competències específiques d’aspecte didàctic, que s’utilitzen per educador i per ajudar a aprendre.

En el document de la UNESCO, es descriuen tres nivells d’aprofundiment que haurien d’adquirir els educadors/es pel que fa a l’ús de la tecnologia.


Nocions bàsiques de tecnologia: Mestre
-Han de tenir coneixements bàsics del maquinari ( hardware) i del programari (software), així com conèixer:
  • Aplicacions d’activitats
  • Un navegador
  • Un programa de comunicacions
  • Un programa de presentacions
  • Aplicacions de gestió


-Han de saber integrar les Tic en l’educació ( dins l’aula). Sabent quan és el millor moment i a on.
-Tenir habilitats i coneixement dels recursos web necessari en les TIC per complementar els coneixements de l’assignatura.
-Tenir coneixements bàsics del pla d’estudi de les seves assignatures juntament amb els seus processos d’avaluació.
-Saber utilitzar les TIC ens diferents situacions: conjunt classe, grups reduïts, a nivell personal. H ha de fer, garantint l’ús educatiu de les TIC.

Aprofundiment de coneixements: Mestre - Alumne
-Els educadors i educadores, han de conèixer les diverses aplicacions, instruments i eines, per tal de ser capaços d’utilitzar en situacions basades en problemes i projectes.
-Saber utilitzar xarxes de recursos per tal d’ajudar als alumnes a col·laborar, accedir a informació i comunicar-se amb experts externs.
-Saber utilitzar les TIC per crear i supervisar els plans de projectes dels alumnes de grups d’estudiants o d’estudiants sols. Els educadors/es han de ser capaços de crear contextos d’aprenentatge flexible en les aules, capaços d’integrar les activitats centrades en l’alumne i aplicar la tecnologia amb flexibilitat, a fi d’abonar la col·laboració.
-Posseir competències i coneixements per tal de crear projectes complexos i vetllar per la seva gestió, i per poder col·laborar amb altres educadors/es i utilitzar xarxes amb vista a accedir a la informació, a fi d’abonar la seva pròpia formació professional.

Creació de coneixements: Mestres
-Els educadors/es han de ser capaços de idear comunitats del coneixement basades en les TIC i saber utilitzar les tecnologies per tal de fomentar les competències dels estudiants en matèria de creació de coneixements, així com el seu aprenentatge permanent i reflexiu.
-Han de ser capaços de poder desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels altres companys, com en l’elaboració i aplicació d’una concepció de l’escola com comunitat basada en la innovació i l’aprenentatge permanent enriquits per els TIC.
-Tenir la capacitat necessària i poder mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC per tal de crear comunitats professionals del coneixement.


La ISTE ha publicat dos documents que recullen les competències que harien de tenir els educadors/es i els alumnes.

Normes Nacionals sobre la Tecnologia Educativa per a Docents: En aquestes normes consta que els docents han de ser competents en:

  • Inspirar i facilitar l’aprenentatge i la creativitat dels alumnes.
  • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
  • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge
  • Planificar i dissenyar experiències d’aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.


Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants

  • Creativitat i innovació
  • Comunicació i col·laboració
  • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
  • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
  • Ciutadania digital
  • Funcionament de la tecnologia i concepte

OPINIÓ PERSONAL:
Actualment la tecnologia va avançant ràpidament en el seu ús en la societat. Una vegada ja coneguts tots els conceptes sobre la tecnologia, és important que la gent estigui informada per tal de fer un ús correcte i útil.
En aquest cas, és important que els educadors/es facin un bon ús de les TIC, per tant és important que aquest tinguin els coneixements adequats per tal d’oferir un bon aprenentatge mitjançant les TIC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario